معمای قیمتی در بورس کالا
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، از روزهای ابتدایی سال جاری بازار فولاد، با موضوع عدم شفافیت در روند کشف قیمت محصولات میانی و مقاطع طویل فولادی دست و پنجه نرم ‌کرد. تعلل در تصمیم‌ گیری نهاد متولی، برای تعیین و تکلیف اوضاع بازار فولاد از جمله سیگنال‌ های اثر گذار بر آشفتگی‌ های موجود در بین اهالی بازار شد.

 متاسفانه ثمره این درنگ در تصمیم ‌گیری جز کمبود نقدینگی و عدم عرضه کافی مواد اولیه، برای صنعت فولاد نبود.  ترس متقاضیان از این معما های قیمتی موجود در بورس کالا با محوریت شمش فولادی، تقاضا های هیجانی را به دنبال داشته که نا خواسته به آشفتگی بازار منتهی می‌شود. 
به اظهارات کاشناسان در بازار محصولات فولادی، مساله اصلی در بین خریداران، مشخص نبودن سقف قیمت‌ها و اما و اگرهای مربوط به تایید داد و ستدها در پایان روز معاملاتی در بورس کالا بوده است. این امر سبب شده که برای عقب نماندن از قافله، برخی‌ها چند درخواست آن هم با اعداد متفاوت قیمتی، ثبت کنند تا در نهایت موفق شوند محصول موردنیاز خود را از بورس کالا تهیه کنند.

در حالی که این امر تقاضای غیر واقعی را در بورس کالا شکل می‌دهد که به نوعی به بازار آزاد فولاد هم سرایت کرده است. به عبارت ساده‌ تر هنگامی که به جای یک درخواست دو هزار تنی و تقاضای واقعی، هشت هزار تن تقاضا طی چند درخواست ثبت می‌شود آن هم به امید اینکه شاید یکی از آنها مورد تایید ناظم بازار قرار گیرد. 

به این ترتیب به ناگاه شاهد ثبت تقاضاهای بسیار بالا برای برخی از محصولات هستیم. قیمت‌ها نیز به دنبال این تقاضای غیرواقعی در بازار آزاد روند رشدی در پیش گرفتند که به دلیل تقاضای بالای روز گذشته اتفاق افتاده است. هزینه تعلل در تصمیم‌‌ گیری و اجرای آن تصمیم، عواقب خوشایندی برای بازار محصولات فولادی به همراه نخواهد داشت.

 





:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: